Темпи зростання трохи сповільнюються порівняно з попередніми місяцями. Пропорційність та рівномірність росту та ваги, динаміку розвитку окремих частин тіла лікар-педіатр оцінює індивідуально при огляді малюка за допомогою ваг, сантиметрової стрічки та спеціальних центильних таблиць розвитку відповідно до статі та віку дитини.
Фізичні показники розвитку хлопчиків:
- Збільшення маси тіла — у середньому на 600 г.
- Збільшення росту — в середньому на 2-2,5 см.
Фізичні показники розвитку дівчаток:
- Збільшення маси тіла — приблизно на 600 г..
- Збільшення росту — приблизно на 2,3 см.
Навички дитини в 4 місяці:
- Тримає голову у вертикальному положенні, повертається на звук.
- Демонструє більш різноманітні рухи.
- Освоює опору долонями, якийсь час тримається на витягнутих руках.
- Робить перші спроби навчитися повзати, повзе, мов гусениця.
- Активні рухи рука — рот, рука — іграшка, ручки та ніжки вгору.
- Перевертається зі спини на бік, іноді на живіт та назад, але необов'язково.
- Вчиться використовувати усмішку, гримаси, емоції та довго гуляє – «розмовляє».
- Дружелюбна до всіх близьких людей. Може пронизливо крикнути, видати приємний звук чи посміхнутися, почувши своє ім'я.
Крім оцінки фізичного розвитку, важливо стежити формуванням рухових навичок. У чотири місяці малюк активний і багато вміє. Але якщо він не в змозі піднімати голову і дивитися на всі боки, випадково чи навмисно не перевертається, йому не подобається тримати що-небудь у руці або він виявляє мізерний спектр емоцій, багато плаче і не гучить — скажіть про це лікареві-педіатру, це можуть бути тривожні симптоми затримки розвитку.
Як розвивати дитину в 4 місяці:
- Зір — розширте поле зору, віддаляючи і наближаючи предмети, щоб малюк стежив за ними і знаходив, урізноманітнюйте кольори іграшок, потренуйтеся в гримасах (у цьому віці діти вже люблять повторювати дії за дорослими).
- Слух — використовуйте мобілі та підвішені іграшки з різним звучанням, гумові пищалки та шумові кубики, по яких потрібно стукати та які можна трясти. Підбирайте якнайбільше варіантів за формою, звуком. Також можна включати приємну музику: малюк до неї прислухатиметься.
- Тактильні відчуття — бажано знайти іграшки з різним захопленням і для прояву різного ступеня чутливості шкіри (мають значення розмір, щільність, температура, шорсткість, ребристість, запах, стійкість предмета на поверхні).
- Тонус м'язів — прідводьте-відводьте ручки та ніжки до тіла, у різні боки, по колу, м'яко і без ривків потягуйте; плескайте в долоні, разом двома руками тримайте пляшечку для суміші, стукайте паличкою в барабан, бийте в бубон.
- Психологічний контакт — для збереження прихильності, довіри, почуття безпеки у малюка підтримуйте привітне спілкування і розмовляйте з ним віч-на-віч, дивіться в очі; своєчасно реагуйте на поведінку дитини та заохочуйте поцілунком, обіймами та посмішкою її досягнення.
Поширені помилки мам у цьому віці:
- Гіперопіка. Реагування на кожний звук, що видається дитиною, передбачення бажаннь і потреб не дозволяє йому проявити самостійність. Вміння дитини знижуються, він росте бездіяльним, залежним від дій та рішень дорослих, у нього пізно формуються рухові навички та навички самообслуговування.
- Байдужість до інтересів, обмеження контактів з матір'ю. Дитину надовго залишають одну в ліжечку, відмовляються тримати на руках і разом з нею проводити час, тому що у дорослих є інші справи або вони не хочуть привчати малюка до рук. Грудне вигодовування не практикується або годування грудьми йде строго по годинах, а не на вимогу.
- Заперечення необхідності розвитку з пелюшок. Крихітка позбавлена мовних, рухових, дотикових інструментів розвитку, оскільки батьки вважають, що для них ще не час. У такому разі буде втрачено період розвитку перших навичок мови, підготовки до повзання та ходьби, соціальної комунікації.
- Займатися всім поспіль. Іграшки, масажі не за віком, літери та цифри мало не з народження — невтомні батьки надмірно навантажують дитину інтелектуальними та фізичними заняттями, перезбуджуючи її нервову систему та знижуючи адаптаційні можливості організму. У цьому віковому етапі досить коротких ігор, простого спілкування, щоденних прогулянок.
Чотири місяці — найраніший термін, коли до грудного молока і дитячої суміші може бути доданий прикорм, але оптимальний вік початку прикорму — з п'яти місяців, у період з 17-го по 26-й тиждень.
Заборонені для 4-місячної дитини продукти:
- Доросла їжа, яка не призначена для харчування дітей першого року життя.
- Продукти негомогенной консистенції.
- Продукти з ароматизаторами, консервантами, спеціями, сіллю, цукром.
- Будь-яке незбиране тваринне молоко, фруктові/овочеві напої.
- Продукти, що вводяться за календарем прикорму не раніше 6—8 місяців, — каші з глютеном, м'ясні та рибні пюре, кисломолочний прикорм.
- Прострочені продукти харчування з терміном зберігання/придатності, що проходить.
* Грудне молоко є найкращим харчуванням для немовлят. ВООЗ рекомендує виключно грудне вигодовування протягом перших 6 місяців життя дитини та продовження грудного вигодовування після введення прикорму до віку 2 років. Перед введенням нових продуктів у раціон малюка необхідно проконсультуватися з фахівцем. Матеріал має інформаційний характер і не може замінити консультацію спеціаліста охорони здоров'я. Для харчування дітей від народження.